04 June 2013

How to : Add Muzzle Flash in Photo Manipulation

Assalamualaikum

Lepas aku upload gambar GTA tu, ada beberapa orang suruh aku buat tutorial macam mana nak tambah effect Muzzle dekat gun prop yang korang maybe ada, and the last person yang mintak ajar ialah bro Ziao Zazi, lepas tu baru aku ada mood sikit nak buat tutorial.

Tu pun sebab aku tahu Ziao Zazi ni mesti ada basic Photoshop so it's worth it kalau aku ajar.

So, setakat ni aku tak nak lah ajar daripada bawah, means macam ajar orang yang tak pernah sentuh langsung Photoshop kan. Untuk golongan ni, korang trylah explore dulu semua kebanyakan menu menu kat dalam tu, then bila dah mahir baru senang nak faham apa yang aku tunjuk ni okay? Selesai untuk intro. So lets begin.
.......................................

Software : Adobe Photoshop CS5 (or CS3,CS4 and CS6 will do)
Time taken : Approx. 20 minutes
Difficulty Level : Intermediate.

Sorry sebab terdapat bahasa rojak dan Manglish di sepanjang sesi pembelajaran.

*'Rasterize Layer' will enable any adjustment on that photo :) 


Note : Sometimes it will need more than one layer to get all the tone (including skin tone and color balance) in correct exposure and contrast. Master yourself in Layer Masking will help a lot.
P/S : Kalau nak berhenti sampai sini pun okay, tapi kalau nak tambah aksi sikit, follow step yang kat bawah ni pulak.

*Make sure layer yang di'motion blur' tu berada di atas layer yang asal

Aaaaannd, done!


Ni just basic tutorial, so jangan ada yang tanya kenapa tak ada effect cahaya kalau ada spark, kenapa dinding tu tak pecah kalau ada bullet. THIS IS BASIC. 

Now it's time untuk bukak Photoshop korang and try buat satu manipulasi :)

Nanti kalau dah buat, jangan lupa tag kat aku okay! Nak tengok jugak :)

Sekian, Assalamualaikum.





0 Magic Spell(s):

 
Some ideas by Uncle Google | Managed by Λramonagraphy Studio - Λramonagraphy | 2014